Beantwoord

Wangiri fraude via voicemail?

  • 1 February 2023
  • 1 reactie
  • 395 Bekeken

De laatste weken ontving ik twee keer een voicemailbericht van telefoonnr. +31307125714. Mijn telefoon is zelf niet overgegaan, er is geen gemiste oproep. Wel een sms dat er een voicemailbericht is achtergelaten.

Als ik de voicemail bel, hoor ik eerst zoals anders een vrouwenstem die zegt: toets een 1 om berichten te luisteren. Na het toetsen van een ‘1’ zegt de vrouwenstem iets als “Er is 1 bericht. Bericht ontvangen op datum en tijd..” Vervolgens is het kort stil en is er een korte klik te horen. Alsof iemand bij het horen van de voicemail direct heeft opgehangen. Vervolgens zegt een mannenstem: “Toets een 1 om verder te gaan.”. Dit wordt na een paar tellen herhaald.

Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je ‘1’ toetst, zodat je het telefoonnummer terugbelt. En vervolgens worden hoge kosten in rekening gebracht.

Kennen mensen dit? Kan Simpel er iets tegen doen?

icon

Beste antwoord door Noor 2 February 2023, 11:48

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2
Badge +7

Hi @markvankampen, goed dat je het even navraagt!

Het nummer heb ik even voor je opgezocht en het lijkt inderdaad om een fraude nummer te gaan. Er zijn dus meerdere mensen die van dit nummer overlast ervaart. Het is in dit geval dan ook belangrijk dat je dit nummer niet terugbelt. Ik raad je daar om ook aan om dit nummer te blokkeren via jouw toestel.

In samenwerking met T-Mobile proberen we dit soort frauduleuze telefoonnummers zo veel mogelijk te blokkeren op ons netwerk. Zodra we een dergelijk nummer in beeld hebben zijn we helaas vaak al te laat. Het is een kat- en muisspel. Zodra de criminelen doorhebben dat het nummer geblokkeerd is, maken ze een nieuw nummer aan om de fraude te kunnen blijven plegen. Het blokkeren van deze nummers op het netwerk heeft dus maar tijdelijk zin. Buiten deze maatregelen is er weinig wat wij nog  kunnen doen om dit soort praktijken te stoppen.  

Groet, Noor
Simpel

Reageer