Beantwoord

Buitenbundel kosten van €50 maar geen idee waardoor?

  • 1 August 2022
  • 18 reacties
  • 1152 Bekeken

Afgelopen zaterdag kreeg ik een melding dat ik buiten de bundel internet verbruik had en is meteen €50 in rekening gebracht plus mijn internet is geblokkeerd.
Een uur voor de melding had ik nog 4,5 Gb aan bundeltegoed staan dus in 1 uur is er meer dan 4,5 Gb verbruikt?? Dat is onmogelijk toch? Een uur Netflix kijken is max 1 Gb (700 MB).
Er is geen update gedaan op mijn telefoon, deze staat ingesteld op handmatig én de software update van Apple die vorige week is gereleased heb ik nog niet gedaan dus dat kan het niet zijn (de update is bovendien maar 1,5 Gb dus dat verklaart ook geen 4,5 Gb verbruik). 
Ik heb al gebeld maar de klantenservice medewerker kan niet verder helpen. Maar dit is technisch gezien eigenlijk onmogelijk? 
Op het moment dat het gebeurde was ik in de stad boodschappen aan het doen dus heb mijn telefoon amper gebruikt. 
Ik heb in alle jaren Simpel abonnement nog nooit meer dan mijn bundel nodig gehad, en dan nu in een uur ineens 4,5 Gb gebruik hebben? 
Ik zag een ander bericht met dezelfde ervaring afgelopen weekend. Is er iets niet goed gegaan? 

icon

Beste antwoord door Charlie 2 August 2022, 09:10

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 3
Badge +8

Hi @LarsL,

 

Wat vervelend dat het internet snel verbruikt is en je extra kosten hebt gemaakt!

 

In dit topic beantwoord ik een soortgelijke vraag. Ik raad je daarom aan hier een kijkje te nemen.

 

Groet, Charlie

Simpel

Hi @Charlie 
Dat heb ik gelezen. Ik ben hier juist heel alert op en al die tips worden al gedaan. Ik ben al jaren klant bij Simpel en altijd binnen mijn bundel gebleven. Op het moment dat het gebeurde liep ik in de stad en was niet actief met mijn telefoon bezig. Er lijkt toch echt iets vreemds gebeurd en ik weet niet wat. Dan wordt het toch een vreemd verhaal nietwaar? In iets meer dan 1 uur 4,5 Gb opmaken, dat is practisch gezien eigenlijk onmogelijk. Behalve al je een supergrote app zou downloaden of zo, maar dat is niet het geval geweest (ook niet de laatste update van iOS zoals ik al beschreef. 
Ik weet dat jullie vanuit privacy niet naar gebruik mogen kijken, maar ik ben als klant benieuwd of de registratie van het gebruik wel juist is (geweest). Ook om te begrijpen waarom het gebeurt en om het te voorkomen. 

 

Beste Lars,

vorige week woensdag precies hetzelfde probleem gehad. het ging over een stuk minder mb, maar wel 60 euro moeten betalen vandaag… ik heb al 2 keer gebeld en 1 keer geappt maar de medewerkers vertellen dat ze mij niet verder kunnen helpen. ik zat in het vliegtuig naar huis dus het kan haast niet dat ik zoveel mb verbruikt heb. ik zou nu ook niet weten wat ik moet doen maar ik wil eigenlijk mijn geld terug aangezien ik 100% zeker weet dat ik hier niks aan heb kunnen doen. ik ben in zekere zin blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem. 

Gisteren heb ik ook contact gehad met de klantenservice, en te horen gekregen dat ze niet kunnen helpen. Ik heb in dit contract een maandbundel van 10 Gb en daar was tot 16 uur zaterdag gewoon nog ruim 4,5 Gb van over en om 16.53 was alles op en is de bundel dichtgezet toen het er blijkbaar 333 mb over heen ging (lees €50). Ik begrijp het gewoon niet, want ik heb de telefoon in dat uur amper gebruikt. We waren in de stad aan het winkelen 😉.
Ik zag eenzelfde probleem van iemand anders dit weekend met het kijken van 1 filmpje op Youtube.
@Charlie kan SImpel hier iets voor me / ons doen? Ben al jaren trouwe klant met 2 abonnementen en nog NOOIT over de bundellimiet gegaan. Hier lijkt echt iets vreemds gebeurd. 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @LarsL en @Jennifer Kleine,

 

Het verbruik dat Simpel registreert, komt rechtstreeks van de simkaart af. Dit is wat je in kunt zien via de verbruiksspecificaties of factuurspecificaties op de Mijn Simpel pagina. Er is geen storing geweest.

 

Ik raad jullie aan om de instellingen van het toestel te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Je kan ook apps zoals datatracker/datamanager downloaden om hier mee zicht in te krijgen. Je kan ook nakijken of wifi-assistentie/snelle netwerkwissel aanstaat op je toestel. Als dit het geval is, kan er stiekem gebruik worden gemaakt van je mobiele data wanneer je wifi verbinding zwak is. 
Overigens is het altijd mogelijk dat er een datasessie wordt opgestart indien je toestel aan staat. Er lopen allerlei processen op de achtergrond waar ook dataverbruik bij komt kijken. Hier hoef je niet per se iets voor te doen op het toestel. Om hoge buitenbundel kosten te voorkomen is het raadzaam om via Mijn Simpel een Plafond in te stellen. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Hi @Charlie , zoals gezegd. Dat stond allemaal al aan en plafond heb ik nu ook (weer) ingesteld. Dat heb ik enige tijd aangehad maar omdat de bundel eigenlijk nooit bereikt werd en we het de hele maand consequent goed in de gaten houden heb ik het toen weer uitgezet. Letterlijk dezelfde middag voordat het gebeurde had ik nog gecheckt in de Simpel app en had ik nog 4,5 Gb beschikbaar. En een uur later was het geblokkeerd!
En dan nog: hoe krijg je in iets meer dan 1 uur (zonder iOS update) 4,5 Gb weggespeeld?? Dat heb ik in tientallen jaren mobiele telefoon nog niet voor elkaar gekregen. 
Ik heb echt niks vreemds gedaan en uit de analyse van de telefoon kan ik helemaal niets opmaken. Processen op de achtergrond verbruiken geen 4,5Gb in 1 uur. 
4,5 Gb is echt heel veel! 
Eerlijk gezegd ben ik wel erg teleurgesteld in de ‘algemene’ antwoorden die ik hier krijg. Alle dingen die je zelf kunt doen heb ik al lang aan staan of gedaan. Dat vermeld ik ook elke keer. En als jarenlange klant van SImpel (met 2 abonnementen) had ik gehoopt op iets meer begrip of coulance vanuit Simpel. 

Reputatie 6

Ik zou bijna denken dat je telefoon als hotspot is gebruikt voor bijvoorbeeld een laptop. En ik vermoed dat je bedoelt GB. 

Ja zoiets hebben we ook al bedacht maar via hotspot kan niet zomaar toch want daarvoor moet ik toestemming geven.

Reputatie 6

Daarom zeg ik ook 'bijna'. Achtergrondprocessen en 4,5 GB is klinkklare onzin. Kan wel meespelen maar is niet de hoofdrolspeler. Instellingen play store kan ook meespelen bijvoorbeeld. 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @LarsL,

 

Fijn dat je mijn tips in ieder geval al hebt doorgenomen.

 

Meer informatie dan dit kan Simpel niet meegeven, al wil ik je super graag helpen bij het achterhalen van het verbruik.

Wij mogen simpelweg niet noteren waar dit aan verbruikt is. Ik raad je daarom aan een DataManager te downloaden, die het verbruik vanaf heden kan bijhouden. 

 

Groet, Charlie

Simpel

@Charlie ik blijf erbij dat het eigenlijk niet mogelijk is dat je in ruim een uur 4,5 GB kunt verbruiken als je amper iets doet (ook niet via achtergrond updates of synchronisatie van apps).
Ik vind het jammer dat Simpel geen enkele coulance aan trouwe klanten aanbiedt (2 abonnementen) en/of aan dit erg vreemde voorval enigszins tegemoet komt.

@Simpel @Charlie Jammer dat er geen reactie meer komt… 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @LarsL,

 

Vul even het contactformulier in en verwijs naar mij, dan zal ik nagaan wat er mogelijk is.

 

Groet, Charlie

Simpel

Ik heb gister hetzelfde bericht gekregen. Nu moet je weten dat ik nog nooit gebruik heb gemaakt van mijn abonnement van € 4 per maand. 250 MB en onbeperkt bellen. Gisteren zet ik voor het eerst mijn mobiel aan, na 2 jaar. Het eerste smsje dat ik krijg op dat zelfde tijdstip is dat ik mijn abonnement is geblokkeerd  verbruikskosten buiten je bundel. HOE DAN?? En dan meteen 50 euro betalen.

VOOR WAT? Ik zet na 2 jaar mijn toestel maar eens aan en dit is het eerste dat ik krijg. Ook via de mail trouwens. Hoe kan ik buiten mijn bundel zijn als ik hem nog nooit heb gebruikt?

Simpel kan zien dat ik al 2 jaar braaf 4 euro betaal en er nog nooit gebruik van gemaakt heb.

Hoe gaat dit worden opgelost? Want ik ga geen 50 euro betalen voor iets dat onmogelijk gebeurd kan zijn. Ik hoef geen tips met wat er wel en niet uitgezet moet worden op mijn telefoon: MIJN TOESTEL STOND 2 JAAR totaal UIT! Moest eerst eens opgeladen worden.

Als ik bovenstaande allemaal lees, en overigens ook in andere topics hierover, is het standaard antwoord van Simpel dat het aan de instellingen van je toestel ligt. Opvallend is dat iedereen 50 euro moet betalen.  Topics over deze klacht gaan minimaal 2 jaar terug. Ik weet voor mezelf dat het onmogelijk is geweest, en ik geloof iedereen die hier last van heeft gehad, oprecht niet buiten de bundel is geweest, in ieder geval niet door eigen toedoen, of het toestel niet goed heeft ingesteld.

Aangezien Simpel het daar wel steeds op gooit, is het misschien een tip om ermee naar de geschillencommissie te gaan. Dat is in ieder geval wat ik ga doen. Want ik zal vast hetzelfde antwoord van Simpel krijgen dat het aan mijn instellingen ligt etcetc.

En ondertussen van iedereen 50 euro vragen/vangen.

Ik heb zojuist ook mijn abonnement opgezegd; ik maakte er toch geen gebruik van, en na dit al helemaal niet meer.

Reputatie 6

1Corina schreef :

Gisteren zet ik voor het eerst mijn mobiel aan, na 2 jaar. Het eerste smsje dat ik krijg op dat zelfde tijdstip is dat ik mijn abonnement is geblokkeerd  verbruikskosten buiten je bundel. HOE DAN??

Dat kan best hoor. Als de telefoon bijvoorbeeld alles heeft bijgewerkt via mobiel internet. 

Ik hoef geen tips met wat er wel en niet uitgezet moet worden op mijn telefoon: MIJN TOESTEL STOND 2 JAAR totaal UIT!

Okee, fijne zondag. 😉

 

Dank je wel voor je reactie Snowboard. Fijn dat je meedenkt. Maar toen ik mijn mobiel aanzette, kreeg ik meteen al dat smsje. Nou, in 1 minuut gebruik ik geen 333 MB. Daarnaast zette ik meteen wifi aan. En….mobiel netwerk heb ik standaard uit. Bovendien zijn er dus heel veel mensen die dit probleem melden. Dan zal het probleem denk ik niet bij de gebruiker gezocht worden, maar bij de provider. 

 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @1Corina,

 

Vervelend dat ook jij kosten hebt gemaakt!

 

De buitenbundelkosten worden bij een bedrag van €50,00 euro geblokkeerd, zodat je niet nog meer kosten maken. Dit is het gebruikerslimiet dat wij voor al onze klanten hebben ingesteld en opgehoogd kan worden door middel van een aanbetaling. Bij 333,33 MB internet, waarover je €0,15 euro per MB betaald, kom je dus uit op een bedrag van €50,00 euro. Ik snap dat dit opmerkelijk is, maar dat is dus de reden dat het bij iedereen op €50,00 euro buitenbundelkosten stopt.

 

Verder moet ik inderdaad hetzelfde antwoord geven als anders: het is niet mogelijk om in te zien waaraan je het internet hebt verbruikt, enkel tussen welke tijdstippen en hoeveel internet er in die datasessie is opgevraagd. Deze informatie kun je ook terugvinden in de specificaties op de Mijn Simpel pagina. 

Naar verwachting heeft jouw toestel de updates uitgevoerd op de mobiele data, omdat je aangeeft het toestel al een hele tijd niet aan te hebben gehad en je deze melding vrijwel direct na het opstarten ontving. Nogmaals: dit is een vermoeden, ik kan het niet daadwerkelijk inzien. 

 

Jammer om te lezen dat je het abonnement hebt opgezegd.. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reageer