Beantwoord

Extreem hoge kosten buiten bundel

  • 28 March 2023
  • 7 reacties
  • 302 Bekeken

heb door werkzaamheden radio online gestreamd en ongemerkt boven mijn bundel gekomen.

Had er dus geen erg in, krijg vandaag een mail met de volgende inhoud:

Onderwerp: Oplopende kosten abonnement 06-1xxxxxx

Beste Laan,

De maandelijkse abonnementskosten van je Simpel abonnement voor telefoonnummer 06-1xxxxxx zijn € 10,00. Je buitenbundelkosten zijn deze maand opgelopen tot € 280,00.

 

Ik heb niet eerder een waarschuwing gehad over oplopende kosten en ben al jaren klant en nooit boven mijn bundel geweest! Vind het buiten alle proporties!

Help!

icon

Beste antwoord door Noor 29 March 2023, 16:01

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Koos Laan,

Vervelend om te lezen dat jouw factuur zo hoog is opgelopen!

 

Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd. Je betaalt per MB buiten de bundel € 0,15 cent. Om extra kosten in de toekomst te kunnen voorkomen raad ik je graag aan om het Plafond in te stellen op jouw abonnement: https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten. Ook kan je uiteraard tijdig MB aanvullers bestellen om binnen een bundel te kunnen internetten.  

Ik raad je aan om contact met ons op te nemen zodat wij inhoudelijk met je mee kunnen kijken naar jouw abonnement. Wellicht kunnen wij iets betekenen. 

Groetjes, Noor 
Simpel

Wat is zo raar vind is dat er steeds vermeld wordt dat je een plafond in moet stellen wat natuurlijk extra kost. Al is dit maar 0,50 toch vind ik het raar dat je niet gewoon “buiten je bundel” uit kan zetten. Waarom kan je niet SIMPEL ergens een vinkje zetten dat wanneer je je data hebt verbruikt deze gewoon stopt???

Dat is toch de meest logische optie die er zou moeten zijn??

Badge +7

Hey @Jeroen Hoorn,

Dat kan ik goed begrijpen!

Waar grote providers kiezen voor het vertragen van je internet of het volledig uitschakelen, kiezen wij als budgetprovider ervoor om je zelf de keuze te geven of je dit wil blokkeren of niet. Door voor bepaalde functies en services buitenbundelkosten te rekenen, kunnen we de reguliere bundeltarieven laag houden. Denk hierbij aan het bellen en sms’en vanuit NL naar het buitenland, het gebruiken van extra data én het instellen van het Plafond. Hier komt bij dat hoewel het Plafond als een Simpele functie kan overkomen, hier veel bij komt kijken op technisch vlak.

Door tijdig te handelen na het ontvangen van de waarschuwingsberichten zou je het ook kunnen doen zonder Plafond. Als je jouw internet uitschakelt via de Mijn Simpel pagina onder het kopje Sim en instellingen, wordt het internet volledig afgekapt en kan er geen data meer worden verbruikt. 

Ik hoop dat je wat meer grip kan krijgen op je verbruik!

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reputatie 6

Janine schreef :

Door tijdig te handelen na het ontvangen van de waarschuwingsberichten zou je het ook kunnen doen zonder Plafond. 

Hi @Janine  

 

Volgens mij ligt hier juist een groot gevaar. De marges tussen 80 en 100% zijn zeker bij data erg snel overschreden. Nog maar te zwijgen over het na​​​​​ het ontvangen van de waarschuwingsberichten.

Hier zou m.i. een wat grotere ruimte tussen mogen/moeten. Trouwens, na het ontvangen van de waarschuwingsberichten ben je eigenlijk toch al te laat omdat er dan nog veel kan gebeuren. Niet iedereen kan ze ook lezen door aandacht voor iets anders of door bijvoorbeeld te slapen. 

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Snowboard,

Dit heeft echt te maken hoe de MB's worden gebruikt door het toestel. Het kan makkelijk zo zijn dat je bij wijze van spreken de 80% waarschuwing sms op 11 april ontvangt en de 100% sms een aantal dagen later. Er kan dus wel degelijk ruimte tussen zitten, maar dan moet je natuurlijk wel zuinig met jouw MB's omgaan. Bij ontvangst bij de 100% sms ben je inderdaad wel te laat, het is daarom handig om altijd bij 80% al een actie te ondernemen. Of je kan natuurlijk jouw mobiele internet helemaal uitzetten of het Plafond instellen zodat je meer controle hebt op de facturen. Zo heb je al een aantal manieren hoe je dit het handigst kan aanpakken om buiten bundel kosten zo veel mogelijk te kunnen voorkomen. 

Groetjes, Noor
Simpel
 

Reputatie 6

Hoi @Snowboard,

Dit heeft echt te maken hoe de MB's worden gebruikt door het toestel. Het kan makkelijk zo zijn dat je bij wijze van spreken de 80% waarschuwing sms op 11 april ontvangt en de 100% sms een aantal dagen later. Er kan dus wel degelijk ruimte tussen zitten, maar dan moet je natuurlijk wel zuinig met jouw MB's omgaan

​Hi ​​@Noor   

Dat begrijp ik maar daarom schreef ik ook dat er veel kan gebeuren. Tussen WhatsApp tekstberichten en streaming van bijvoorbeeld Spotify zit al een wereld van verschil in mogelijke kosten. 

 

. Bij ontvangst bij de 100% sms ben je inderdaad wel te laat, het is daarom handig om altijd bij 80% al een actie te ondernemen.

Dat is dan ook wat ik al aangaf. Je kunt onderweg zijn met de auto en dat het verkeer je aandacht vraagt. Je kunt tv kijken op je mobiel en in slaap zijn gevallen en dat je daardoor meer data verbruikt. Er kan vanalles gebeuren. 


 

 

Badge +7

Hello @Snowboard,

Dat is zeker waar!

Maar daar zit wel een verschil in betreft waar jij of het toestel mee bezig is op dat moment. Ik schets even twee scenario's: 

Scenario 1: 

Je hebt de 80% melding ontvangen met je bundel van 10 GB en hebt nog 2 GB over. Je sluit de social media app af op je telefoon en checkt je e-mailbox. Later die dag ontvang je de 100% melding vanwege systeemverbruik, achtergrondprocessen of notificaties/app'jes. In dit scenario is er geen grote datasessie actief en zullen de MB's op een incidentele basis terug te zien zijn in de specificatie. Na de 100% melding kan je direct handelen om je internet uit te schakelen, al dan niet een MB-aanvuller te bestellen. 

Scenario 2:

Je bent onderweg van Amsterdam naar Rotterdam en hebt natuurlijk je navigatie aan staan. Tijdens het rijden verbruik je in dit geval veel data, je ontvangt het 80% bericht met je bundel van 10 GB en hebt nog 2 GB over. Door het rijden zie je misschien het bericht niet. Doordat je ook Spotify aan hebt staan omdat je leuke liedjes wil luisteren in de auto, gaat je verbruik harder dan je doorhebt. Het 100% bericht volgt, omdat de navigatie en de muziek niet door ons kunnen worden afgekapt zonder Plafond, en je nog niet bent aangekomen in Rotterdam, loopt je verbruik natuurlijk door. Omdat je de auto niet wil crashen in de vangrail, kan je niet op tijd handelen en in het geval dat je geen Plafond hebt ingesteld, lopen de kosten vanaf dat moment op tot de initiële €50,00 voordat wij het verbruik afkappen. 

Bij beide scenario's is het natuurlijk wel zo dat wij de berichten tijdig versturen, daarnaast kan je ten alle tijden je verbruik inzien via Mijn Simpel. Hiermee hebben wij als provider alles gedaan dat wij kunnen om je op de hoogte te stellen. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om je verbruik in de gaten te houden en zelf inschattingen te maken. Wij weten immers niet waar je mee bezig bent op je telefoon.

Aanvullend bieden we de service van het Plafond zoals je ongetwijfeld van op de hoogte bent als Superster ;P. Door deze in te stellen ben je er hoe dan ook zeker van dat het verbruik zal stoppen op het ingestelde limiet. 

Kortom, ik snap je punt goed, maar dat valt toch een beetje buiten het bereik van ons als provider.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reageer