Beantwoord

Hoge rekening door internetverbruik

  • 19 August 2021
  • 5 reacties
  • 551 Bekeken

Hallo,

Ik werd vanochtend wakker en zag een sms van Simpel van 01.40 uur waarin ik werd gewaarschuwd dat ik 100 procent van mijn data hebt gebruikt. Toen ik de app opende zag ik dat ik deze maand ruim 27 euro boven op mijn normale abonnementskosten moet betalen. Als ik kijk bij specificaties staat er dat ik rond 01.00 uur afgelopen nacht 232 mb heb gebruikt à 27 euro. Kunnen jullie mij uitleggen hoe dat kan? Ten eerste zit ik hier op WiFi en ten tweede heb ik rond 01.00 uur slechts mijn mail gecheckt. Ik heb geen filmpjes gekeken of op een andere manier veel data verbruikt.
 

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Etienne

icon

Beste antwoord door Phil 23 August 2021, 12:19

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +8

Goedemiddag Etienne,

Zeer begrijpelijk dat je wat meer inzicht in je verbruik wilt.

Wij kunnen echter niet inzien waar je MB's precies aan verbruikt zijn. We houden bij op welke momenten je verbruikt en hoeveel je daarbij verbruikt. Je kan controleren of er een datamanager ingesteld staat op je telefoon, op die manier krijg je meer inzicht in je verbruik en kan je ook limieten instellen.

De tijd die je op de verbruiksspecificatie ziet staan is overigens de starttijd van de datasessie. In jouw geval is er dus om 01:00 een datasessie gestart. Zo'n sessie kan uren lopen, al je verbruik gedurende die uren wordt in eerste instantie onder de starttijd genoteerd. Op de definitieve specificatie zie je uiteindelijk ook de eindtijd van de datasessie staan.

Om ongewenste buitenbundelkosten te voorkomen kan je overwegen om een Plafond in te stellen via je Mijn Simpel account. Met het Plafond stel je een maximumbedrag per maand in en kan je dat bedrag niet overschrijden. De verbinding van de dienst waar je eventueel mee buiten de bundel gaat wordt op dat moment ook geblokkeerd. Tegoeden binnen je bundel blijven dan nog wel bruikbaar.

Groetjes,

Phil

Dag Phil,

Dank voor je reactie. Ik kan nu in mijn telefoon zien dat ik voor 27,321 euro aan data zou hebben gebruikt tussen 01.03 en 07.03 uur. Op dat moment was ik aan het slapen en werd mijn telefoon niet gebruikt. Dat kan ik ook zien aan mijn geschiedenis. Dus mijn vraag is: hoe kan mijn rekening zo hoog zijn? En kunnen jullie mij bewijs tonen?

Bovendien zie ik nu pas dat jullie op 19 augustus nog eens 11,375 euro hebben gerekend voor gebruikte data van 07.03 tot 13.03 uur. Het vreemde is alleen dat om 07.59 een mb-aanvuller actief werd die ik had aangevraagd. Hoe kan ik daarna nog extra moeten betalen?

Als jullie niet kunnen aantonen dat jullie terecht meer hebben gerekend, ben ik genoodzaakt een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie.

Groet,

Etienne

Reputatie 2
Badge +8

Hi @Etienne,

Vanwege privacy regelingen is het voor ons niet mogelijk om exact in te zien waar je MB's aan verbruikt zijn. Wij mogen enkel bijhouden op welke momenten je verbruik begint en stopt en hoeveel daarbij verbruikt wordt. Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Je kan ook apps zoals datatracker/datamanager downloaden om hier mee zicht in te krijgen, zoals mijn collega Phil aangaf.
Overigens is het altijd mogelijk dat er een datasessie wordt opgestart indien je toestel aan staat. Er lopen allerlei processen op de achtergrond waar ook dataverbruik bij komt kijken. Hier hoef je niet per se iets voor te doen op het toestel.

Als je op 17 augustus een MB-aanvuller hebt besteld en deze om 07:59 uur actief was, zijn de kosten vóór deze tijd gemaakt of nadat de aanvuller op was.

Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat we aan de hand van je gegevens, met je meekunnen kijken.

Groet,

Mila

Als ik dit zo allemaal meemaak en lees, zou ik NOOIT simpel gebruiken. Er worden geen duidelijke antwoorden gegeven of oplossingen geboden. Het vervelende is, mijn vriendin zit nu 2 jaar aan simpel vast. Sorry hoor, ik zou ook naar de geschillencommissie stappen.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Xan Tal 

Jammer om te lezen dat je negatief over ons denkt!

De realiteit is eigenlijk dat geen enkele provider duidelijkheid kan geven over verbruik. Zoals aangegeven kan en mag een provider niets registreren over waaraan data verbruikt wordt. We begrijpen dat het zuur is als je internet  maar dit is bij elke provider het geval omdat het verbruik nou eenmaal opgevraagd wordt door het toestel om te gebruiken. Zolang de telefooninstellingen of verbruikspatroon niet wordt aangepakt, zal het blijven gebeuren dat er sluik-datasessies plaatsvinden. 

Daarnaast is onze Community natuurlijk niet voor inhoudelijke vragen. Als je vriendin een keer ergens mee zit qua verbruik of vragen heeft, kan ze het beste rechtstreeks contact zoeken. Dan bespreken we het graag met haar.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reageer