Skip to main content
Antwoord

Verhoging abonnement met 40 procent

• May 22, 2025
  • 14 reacties
  • 644 Bekeken

Hennie Talens

Vandaag de aankondiging dat mijn abonnement met 40 procent wordt verhoogd vanwege kostenstijging. Ik denk niet dat de kosten 40 procent zijn gestegen. Klopt het dat Simpel op deze manier van de goedkope abonnementen af wil? Toen ik het abo afsloot zoude d3 voorwaarden gehandhaafd blijven zolang het abo loopt. 
De medewerker op Facebook zegt dat ze er niets aan kan veranderen en is ook niet bereid mij de passage uit de toenmalige voorwaarden te sturen waaruit blijkt dat Simpel het recht heeft vanuit het niets het abonnement grof te verhogen.

Hebben meer mensen dit? 

Waarom weigert Simpel inzage? Omdat het niet klopt???

Beste antwoord door Snowboard

Hi ​@Chantal L.S. 

Misschien begrijp ik de strekking van het verhaal wel beter. 

Klopt het waar ik aan denk alles tot de kern samenvattend? Krijgt alleen een kleine groep klanten die al zolang klant zijn (zonder ooit te hebben verlengd) daarom GEEN inflatiecorrectie maar wel deze verhoging? Zij worden dan individueel benaderd, op de hoogte gesteld en mogen hun abonnement dan volgens de geldende voorwaarden opzeggen zoals ook vermeld in het door mij genoemd topic. 

Paraaf 2.2 van de oude algemene voorwaarden waar ik naar verwees. 

14 reacties

• Starter
  • May 23, 2025

Ja ik heb hetzelfde, en vraag mij af of ze wel zo'n hoge inflatie correctie mogen toepassen. Misschien kunnen we deze vraag beter aan de ACM stellen, als Simpel niet reageert op vragen.

• Starter
  • May 23, 2025

Ik heb dezelfde prijsverhoging gehad, ik ga van €2,50 per maand naar €3,50 per maand. Wat ik niet begrijp is dat er in de email staat, dat deze prijsverhoging is voor de gestegen kosten. Maar volgens mij valt dit onder de inflatie correctie die een provider elk jaar mag toepassen. Maar de inflatie correctie was vast gesteld op 3,2% als ik mij niet vergis, dus ik ben ook wel benieuwd waarom ik nu een prijsverhoging krijg van 40% voor deze gestegen kosten?

• Helper
  • May 25, 2025

Ook ik heb een e-mail ontvangen van Simpel. Daarin werd een prijsverhoging van €1,- aangekondigd i.v.m. jaarlijks gestegen prijzen en kosten en moet ik €3,50 per maand betalen i.p.v. €2,50. Ik ben het hiermee niet eens. Volgens de voor mij geldende voorwaarden is eerder de Overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Overigens is de verhoging van €1,- in strijd met de jaarlijkse inflatiecorrectie, die niet op mij van toepassing is! Ik houd Simpel daarom aan het met mij afgesproken bedrag van €2,50 per maand voor onbepaalde tijd. Als Simpel toch deze prijsverhoging doorzet zal ik een klacht indienen bij de Geschillencommissie.

De oude voorwaarden zijn moeilijk te vinden, net als het contactformulier!, maar toch gevonden @ Oude voorwaarden van Simpel | Simpel

• Superster
  • May 26, 2025

Ik heb het ook even na zitten kijken. De oude voorwaarden zijn gemakkelijk te vinden via de voorwaarden pagina.

Ik heb daarbij als referentie genomen 2018 - 2021, paraaf 2.2.. En dat komt overeen met wat ik lees in dit topic.

Ik wens je veel succes bij de Geschillencommissie. 

• Starter
  • June 2, 2025

Jammer dat er niemand van Simpel reageert in deze topic, binnenkort maar is kijken voor een overstap naar een telefoon provider...

Willem-Jan Gielen

Ook mijn abonnement wordt met 40% verhoogt. Dit loopt al sinds februari 2009. In het verleden hebben ze ook eens een verhoging doorgevoerd die ze later weer teruggedraaid hebben. Weet zeker dat ze deze zaak verliezen als er iemand werk van maakt. Maar ze zullen wel denken, ach voor een eurotjo neemt niemand die moeite.

Forum|alt.badge.img+7

Hi ​@Hennie Talens, ​@DON PAPA, ​@mabels56, ​@Willem-Jan Gielen en ​@Snowboard!

De jaarlijkse inflatiecorrectie staat los van deze prijsverhoging. Bij de jaarlijkse inflatiecorrectie gebruiken we namelijk het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld en dit is in 2025 3,2%. 

Elke provider heeft het recht om een abonnement of onderdelen daarvan eenzijdig te wijzigen, als de provider dit nodig acht. Dit hoeft niet vermeld te worden in de Algemene Voorwaarden. Wij zijn wettelijk verplicht de klant één maand, voordat de wijziging wordt doorgevoerd hierover te informeren. Aan de wijziging zit een voordeel verbonden (de klant krijgt immers dubbel zoveel data), maar ook een nadeel (de klant gaat maandelijks €1,00 meer betalen).

Vanwege dit nadeel mag de klant één maand – vanaf het moment dat de klant is geïnformeerd – het abonnement per direct gratis opzeggen. Dit staat dan weer wel vermeld in de Algemene voorwaarden. 

Fijne middag verder gewenst!

Groet, Chantal
Simpel

• Starter
  • June 4, 2025

Lekker simpel dit antwoord, de inflatiecorrectie (3,3% voor 2025) is er juist voor, om de gestegen kosten in 2025 te compenseren. En toch vind Simpel het nodig om onze abonnementen met maar liefst 40% te verhogen voor de gestegen kosten in 2025. Wees gewoon eerlijk en zeg dat jullie van deze goedkope abonnementen af willen. Ik gebruik al jaren 0,0 data van mijn abonnement, dus leuk dat simpel de data bundel verdubbeld, maar daar heb ik geen moer aan.

Ik heb al een klacht ingediend bij de ACM voor deze belachelijke prijsverhoging van 40% voor de gestegen kosten (zoals simpel zelf aangaf in de email), terwijl het SBS aangeeft dat de inflatiecorrectie maar 3,2% is voor 2025. Ik hoop dat zoveel mogelijk klanten dit ook gaan doen, want hoe meer meldingen de ACM krijgt, hoe sneller ze er op gaan reageren.

• Superster
  • Antwoord
  • June 4, 2025

Hi ​@Chantal L.S. 

Misschien begrijp ik de strekking van het verhaal wel beter. 

Klopt het waar ik aan denk alles tot de kern samenvattend? Krijgt alleen een kleine groep klanten die al zolang klant zijn (zonder ooit te hebben verlengd) daarom GEEN inflatiecorrectie maar wel deze verhoging? Zij worden dan individueel benaderd, op de hoogte gesteld en mogen hun abonnement dan volgens de geldende voorwaarden opzeggen zoals ook vermeld in het door mij genoemd topic. 

Paraaf 2.2 van de oude algemene voorwaarden waar ik naar verwees. 

• Helper
  • June 4, 2025

Voorbeeld van een bezwaarschrift aan De Geschillencommissie Telecommunicatie

Aan:

De Geschillencommissie Telecommunicatie

Postbus 90600

2509 LP Den Haag

Datum: ?? juni 2025

Betreft: Bezwaarschrift tegen verhoging abonnementstarief door Simpel

Geachte leden van de Geschillencommissie,

Hierbij dien ik een formele klacht in tegen telecomprovider Simpel, onderdeel van T-Mobile Netherlands B.V., vanwege een eenzijdige en naar mijn mening onredelijke prijsverhoging van mijn mobiele abonnement.

Ik ben sinds DATUM klant bij Simpel en heb destijds een abonnement afgesloten met een tarief van €2,50 per maand. Na afloop van de initiële contractduur is het contract van rechtswege omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Gedurende ruim ?? JAAR bleef het tarief onveranderd.

Tot mijn verbazing ontving ik in mei 2025 bericht van Simpel dat per 1 juli 2025 het maandtarief verhoogd wordt naar €3,50 – een stijging van maar liefst 40%. De enige “compensatie” hiervoor is een verdubbeling van mijn databundel.

Ik acht deze verhoging onredelijk en disproportioneel om de volgende redenen:

1. De verhoging is buitensporig in verhouding tot de inflatie. Simpel hanteert zelf voor andere producten een inflatiecorrectie van 3,2%. Een verhoging van 40% gaat daar ruimschoots overheen.
  2. Er is geen sprake van een nieuwe overeenkomst of hernieuwde instemming mijnerzijds.
  3. Bij contracten voor onbepaalde tijd is wijziging slechts geoorloofd als deze redelijk is en niet neerkomt op misbruik van de afhankelijkheidspositie van de consument.
  4. De toegevoegde data vertegenwoordigen voor mij geen waarde, aangezien ik mijn dataverbruik nauwelijks benut. De prijsverhoging is dus voor mij feitelijk zonder voordeel.

Simpel beroept zich op de wettelijke mogelijkheid om abonnementen eenzijdig te wijzigen mits tijdige mededeling plaatsvindt en kosteloze opzegging mogelijk is. Ik ben mij ervan bewust dat deze voorwaarden formeel zijn gevolgd, maar ik stel dat de wijziging inhoudelijk onredelijk is en daarmee in strijd met het bepaalde in:

1. artikel 6:237 sub c BW (onredelijk bezwarende beding in consumentenovereenkomsten);
  2. artikel 6:248 BW (redelijkheid en billijkheid);
  3. jurisprudentie over eenzijdige contractwijziging bij diensten voor onbepaalde tijd.

Ik verzoek de commissie dan ook:

1. te toetsen of de prijsverhoging redelijk is,
  2. vast te stellen dat de verhoging onrechtmatig is,
  3. Simpel te verplichten het tarief van €2,50 te handhaven, dan wel slechts aan te passen op basis van een redelijke inflatiecorrectie.

Met vriendelijke groet,

[Jouw volledige naam]

[Adres]

[E-mailadres en telefoonnummer]

[Klantnummer en/of telefoonnummer bij Simpel]

• Starter
  • June 14, 2025

Ik belde vandaag om te vragen waarom mijn abonnement word verhoogd komende maand met 25%.

Ik heb in april 2021 een abonnement afgesloten, onbeperkt bellen + 250mb internet voor 4 euro, internet gebruik ik niet, heb ik uitgezet. En daar komt plots ineens 1 euro bij. Ik kreeg iets meer dan een week geleden een mailtje van, ik ben heel de week druk dus ik dacht ik bel even op Zaterdag.

Hierop werd ik zeer onbeschoft te woord gestaan met zinnen als: of u wilt of niet dat is nu eenmaal zo en: het gebeurd gewoon of je het nu wilt of niet.
Ik gaf aan dat dit wettelijk niet mag hierna werd ik tegengesproken met, nee das wel zo en ze zei dit tot 2x toe zonder onderbouwing.
Ik zei dat ik een week geleden pas een email hierover had gehad en dat ik dus maar een week de tijd heb om bezwaar te maken, dan wel over te stappen, terwijl er een wettelijke opzegtermijn van een maand is.
Mevrouw bevestigde de maand opzegtermijn maar toch had ik nog maar een week omdat dit nu eenmaal zo is. Toen ik aangaf dat dit niet klopt zei mevrouw; toch gaat het over een week in.
Ik gaf aan dat ik dan maar naar de geschillencommissie zou gaan werd er gezegd dan doet u dat maar.
Ik gaf ook aan dat ik vond onbeschoft te woord te zijn gestaan en dat vond mevrouw ook prima.
Al met al vind ik zeer (nogmaals) onbeschoft te woord gestaan en ik ga dit zeker aan iedereen die ik ken waarschuwen en op trustpilot plaatsen.

• Starter
  • June 14, 2025

Nog even over het bericht hierboven. Ik heb even alles nagekeken. Mijn abonnementsperiode gaat in op de 3de van de elke maand, ik ga er vanuit dat de verhoogde kosten dan ook op de 3de ingaan volgende maand. Ik heb een mail gehad over de verhoogde kosten op 3 juni 21:15, dus letterlijk minder dan een maand van te voren op de hoogte gesteld hierover. 
Ik heb die mail in de avond ook niet gelezen, pas 1 of 2 dagen later, ik heb geen smartphone met internet waar je de hele meldingen krijgt over nieuwe e-mails.

Wat die vrouw allemaal uitkraamde hierboven aan de telefoon klopt dus ook niet. Ik had ook idee dat ik de nummer 10.769ste persoon was die hierover belde, in ieder geval zo klonk ze wel.
Maar aangezien ik zo onbeschoft ben behandeld en ook niet op tijd op de hoogte ben gesteld en ik dit heel erg klantonvriendelijk vind, zit ik al rond te kijken om er ergens maar iets af te gaan sluiten.
Hoe langer ik hier blijf, hoe langer ik de verhoogde kost moet gaan betalen terwijl ik ergers anders iets beter kan krijgen. Ik weet niet hoe druk de geschillencommissie het heeft en hoe lang dat gaat duren. Ik wil het alsnog wel gaan indienen.

Edit: Dit is gewoon een hele slimme manier om van die oude klanten af te komen die zijn blijven hangen nadat de 1 of 2 jaren waren afgelopen.

• Starter
  • June 15, 2025

@Tweety > Bij een verhoging die hoger is dan de inflatiecorrectie die het SBS heeft aangegeven, heb je niet één maand opzegtermijn. In zo'n geval kun je opzeggen tot de datum dat het ingaat (in dit geval 1 juli). De provider is alleen wel verplicht om het minimaal één maand voor de ingangsdatum bekend te maken. Dus als er in jouw email staat dat de ingangsdatum 1 juli is en je hebt de email op 3 juni ontvangen, dan heeft Simpel zich niet aan de wettelijke verplichting voldaan.

• Starter
  • June 15, 2025

Ja ik dacht al dat er van alles niet klopte wat ze zei, maar goed bij zo'n bedrijf als dit wil ik niet langer blijven dus ga ik wel gewoon weg. Ik heb wel meldingen gedaan hier en daar, maar weggaan lijkt me toch de beste optie, ze willen schijnbaar van hun oude vaste klanten af die nog 2,50 of 4 euro betalen.
Ik had dit liever 6 weken van te voren dit willen weten, dan had ik wat meer tijd gehad om na te denken en rond te kijken of ik wel wil blijven. Ik zal met de volgende provider extra contact opnemen over de ingangsdatum, maar ik zit sowieso met de 14 dagen bedenktijd wegens koop op afstand.