Skip to main content

Mijn dochter heeft 12 mb verbruikt in 6 uur. Terwijl ze niks aan had staan en op de wifi zat. Ze had net nieuwe bundel gekregen en meteen op!!! Hoe kan dit? Heb alles al gecontroleerd en kunnen niks ontdekken?

Hi @Daan74 

Laten we eerst even voor duidelijkheid zorgen. Ik neem aan dat je bedoeld 12 GB oftewel 12000 MB?

Wat voor merk en type telefoon heeft je dochter? Wat heb je precies gecontroleerd? Waar heb je naar gekeken? 

En kun je wat meer vertellen over de instellingen? 

Goedemorgen.

Mijn dochter heeft exact hetzelfde. Gisteren bijna 10GB verbruik vooraleer, gelukkig, een blokkage kwam op haar account.

Oprecht: we hadden geen internetproblemen in huis. Apps op haar telefoon hebben niet standaard internettoegang via 4G. Bijvoorbeeld: youtube werkt niet via 4g. Snapchat mag niet actief zijn op de achtergrond.

Wij staan voor een raadsel en zijn blij dat we blijkbaar niet de enigen zijn.

Simpel, HELP!

Wim

Hi @wimhenckens 

Welk merk en type telefoon heeft jullie dochter? 

iPhone 11, draait op iOS 18. De rest van het gezin had nergens last van. 
O ja, er is een optie om bij slechte wifikwaliteit automatisch over te gaan op mobiele data. Deze optie stond uit. 
Oprecht, dit moet een issue bij simpel zijn. Zeker als er anderen zijn die, in precies hetzelfde tijdsbestek, hetzelfde probleem hebben ervaren. 

Hebben jullie op de telefoon ook een data manager app geïnstalleerd? 

Dat dan weer niet. 
Alles is strak ingesteld, nog gecontroleerd ook nadien. 
Ze zit wel eens tegen haar bundellimiet aan, einde van de maand. Dit is ongekend. Zeker omdat we verder, bij niemand in huis, internetproblemen hadden. Controle routers en modem: geen storingen of zo. 

Dan zou ik je adviseren om dat bij jullie telefoons alsnog te doen. De telefoon is jullie beste bron.

Dat WiFi assistent uit staat is prima ook de controle of automatische updates, upgrades downloaden via WiFi gebeuren is zinvol.

Controle van instellingen Facebook, data besparen kan ook waardevol zijn. 

Bedankt voor de reactie, ik snap het helemaal. 
Nu nog een reactie van simpel zelf. Ik zie inmiddels al vele malen soortgelijke topics voorbijkomen. 

Onze dochter heeft een iPhone 11 en toen nog geen iOS 18. Deze hebben we daarna er pas op gezet. Wifi assistente stond uit.  En ja het moet 12 gb zijn. We zouden op 10-12 overstappen naar kpn ivm in het gezin verder iedereen kpn heeft. Gelukkig kan dit nu eerder dmv afkopen. Simpel ben ik helemaal klaar mee

Inmiddels staat de teller op 12 dagen.

@Simpel graag jullie reactie op DIT Topic voor @Daan74 en @wimhenckens 

Hi @Daan74 en @wimhenckens!

Het internetverbruik is een veel voorkomend onderwerp en ik help jullie graag verder met de volgende uitleg:
Wij registreren het verbruik, dat je toestel doorgeeft aan het netwerk. Het is dan ook verboden voor een provider om internet te registreren, dat niet door het toestel is doorgegeven. Als er verbruik wordt geregistreerd, dan betekent dit dat:
- het toestel aanstaat.
- de instelling mobiele data aanstaat (internetverbruik via een WIFI-verbinding wordt niet geregistreerd).
- er zijn apps op het toestel, die internet (MB's) verbruiken.

Bij Simpel kan je het internetverbruik via het Simpel account realtime bijhouden, via de cirkel Internet dat onder het tabblad Overzicht staat. Het internetverbruik op één dag, wordt verdeeld in vier blokken van 6 uur. 

0.00 tot 5.59 uur

6.00 tot 11.59 uur

12.00 tot 17.59 uur

18.00 tot 23.59 uur

Deze blokken worden de datasessies genoemd. Het verbruik van één blok wordt bij elkaar opgeteld en dit kan je als datasessie terugvinden in het Simpel account bij het verbruik en op de factuurspecificatie. Elke datasessie zal pas achteraf bijgewerkt zijn. 

In verband met de privacywetgeving, mogen wij niet inzien welke apps verantwoordelijk waren. Je hoeft ook niet persé het toestel in handen te hebben, om internet te verbruiken. Er kunnen op de achtergrond systeemupdates uitgevoerd worden, er wordt een (iCloud) synchronisatie uitgevoerd, veel apps controleren op updates + meldingen, er worden downloads gedaan (media, muziek of streamingdiensten) of er worden Whatsapp’jes of e-mails continue opgehaald.  

Zoals hierboven uitgelegd, registreren we alleen internetverbruik, dat het toestel aan ons doorgeeft. Daarom wil ik jullie ten zeerste aanraden, om een datamanager app te installeren en als je gebruik kan maken van een WIFI-verbinding, om de mobiele data uit te zetten. Let op: dat na het installeren van de datamanager app, dat de periode correct staat ingesteld. Het kan namelijk zijn, dat de bundelperiode van het Simpel abonnement pas op de 15e van de maand begint. Via de datamanager app, krijg je inzicht in het verbruik in het toestel en kan je precies terugzien, welke apps verantwoordelijk zijn voor het verbruik en waar alle MB's naar toe zijn gegaan.

Fijn weekend alvast gewenst!

Groet, Chantal
Simpel

Reageer