Beantwoord

hoge kosten door internetgebruik

  • 12 November 2023
  • 8 reacties
  • 287 Bekeken

Hi,

 

Zoals als meerdere mensen zoals ik hier heb gelezen, heb ik binnen een paar minuten ineens mijn bundel opgemaakt en zijn mijn kosten van bijna €40 opgelopen.

 

Als meerdere mensen hier last van hebben, is er toch een probleem. Ik wil geen “SIMPEL” antwoord ontvangen dat dit aan mijzelf ligt. Ik wil graag een duidelijk, verklaarbaar en geen standaard antwoord hiervoor. Zo niet,dan zal ik andere sociale kanalen hiervan in gaan lichten en mijn abonnement opzeggen. Ik hoor graag zo spoedig mogelijk van jullie.

 

Mvg,

Eugènie

icon

Beste antwoord door Michiel75 13 November 2023, 16:41

Bekijk origineel

8 reacties

Ook hier hetzelfde probleem. Afgelopen zaterdag in 39 minuten opeens 50 euro boven m'n bundel  gegaan (radio geluisterd via internet). 1 keer waarschuwing voor 80% bundel, de waarschuwing voor 100% er direct achteraan. Dezelfde mail ontvangen (abonnementsperiode €50,- extra kosten en abonnement is geblokkeerd, als je nu €40,- aanbetaalt op je volgende factuur dan heffen we de blokkade op). NIET ACCEPTABEL! 

 

Zie ook het topic “onverklaarbaar hoog dataverbruik".

Er zijn 3 topics hierover met vele ‘slachtoffers’. Is hier sprake geweest van een systeemstoring ofzo afgelopen weekend? Simpel: graag per ommegaande oplossen!

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Michiel75 en @Cossee,

Vervelend om te lezen dat jullie beide buitenbundel kosten hebben gemaakt. 

Er is echter geen sprake van een systeemstoring o.i.d. ik denk het puur toeval is dat er meerdere meldingen/klachten binnen zijn gekomen betreft buitenbundel kosten. Jammer genoeg kunnen wij wegens privacy regelingen (AVG privacy wet) niet inzien waaraan MB's worden verbruikt. Dit geldt overigens voor elke provider in Nederland. Doen wij dit wel? Dan kunnen wij hoge boetes opgeleverd krijgen. Hier staat natuurlijk geen enkele provider op te wachten. Wij mogen enkel bijhouden op welke momenten je verbruik begint en stopt en hoeveel daarbij verbruikt wordt. Het verbruik wat vanuit jouw simkaart wordt geregistreerd is terug te zien in Mijn Simpel in de Verbruik specificatie. 

Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd. Neem je pas actie na het ontvangen van de 100% sms? Dan betaal je per MB buiten de bundel € 0,15 cent, dit staat ook aangegeven in de sms. Met deze tarieven voorwaarden ben je akkoord gegaan toen je het abonnement bij ons hebt afgesloten: https://www.simpel.nl/tarieven. Wij kijken dus niet naar het aantal minuten waarbij je een actieve verbinding had met het internet, maar echt naar het aantal MB's. Indien je €50,00 aan buitenbundel kosten hebt gemaakt, dan staat dit gelijk aan 333,33MB die je teveel hebt gebruikt dan beschikbaar in jouw bundel.  

@Michiel75 In jouw geval geef je aan dat je naar de radio hebt geluisterd, dit kost simpelweg heel veel MB's, dit valt namelijk onder streamen. Bij het streamen ben je in feite een bestand in real time aan het downloaden zodat je de radio kan beluisteren. Het is aan te raden om dit soort dingen zoveel mogelijk via WiFi te doen om zo op jouw bundel te besparen. 

Zonder een actieve verbinding kunnen wij natuurlijk geen extra kosten in rekening brengen. De gemaakte kosten zijn in dit geval dan ook jammer genoeg terecht in rekening gebracht. Om extra kosten in de toekomst te kunnen voorkomen raad ik je graag aan om het Plafond in te stellen op jouw abonnement. Ook kan je uiteraard tijdig MB aanvullers bestellen om binnen een bundel te kunnen blijven internetten. Het advies is om bij 80% een MB aanvuller aan te schaffen via Mijn Simpel. Het verbruik kan je altijd bijhouden en inzien via jouw persoonlijke Mijn Simpel pagina op het 'Overzicht'.  

Ik wens jullie beide ondanks de gemaakte kosten een fijne dag. 

Groetjes, Noor 
Simpel.

Beste @Noor ,

 

De 80% en 100% waarschuwing sms'jes kwamen zeer kort op elkaar, nog net niet tegelijk. Daar valt niet op te anticiperen en op deze manier werkt dit dus niet als ‘waarschuwing’. Ik vind de kosten dan ook buitensporig en mij niet verwijtbaar, los van welke voorwaarden dan ook.

Gr Michiel

Volledig mee eens @Michiel75 

Ook bij mij exact hetzelfde. En ik heb helemaal niks met mijn telefoon gedaan. Ook niet naar de radio geluisterd.

@Noor en @Janine we verwachten GEEN uitleg hoe we onze telefoons moeten instellen, maar WEL een tegemoetkoming in onze vragen. Hoe kan het zo zijn dat een telefoon 197min lang (onafgebroken volgens de app) terwijl hij met wifi verbonden is gebruik maakt van 4g en dat er binnen een minuut drie “waarschuwingsberichten” verschijnen? Dit heeft toch niks met waarschuwen te maken?

Ik heb hetzelfde gehad als @Michiel75 . Om12.25 uur belde ik 6 sec via whatsapp, om 12.28 uur belde ik 6 min via whatsapp en om 12.29 uur kreeg ik een bericht dat ik eerst 80 en toen 100% over mijn bundel heen was. Doordat ik in de auto zat, zag ik dit bericht pas later. Dit belletje kostte mij dus 737 MB. Dit is naar mijn idee veel te veel voor 6 min bellen. Of jullie tarieven van de Mb’s zijn veel te hoog per minuut. Graag een verklaring hiervoor. De betaling heb ik inmiddels gestorneerd, totdat dit is goed uitgezocht is.

 

 

Reputatie 2
Badge +7

Hoi allen @Michiel75, @Fintelman en @Cossee

Helaas heb ik via deze weg geen zicht op jullie verbruik specificatie en kan ik jullie vragen dus enkel in het algemeen beantwoorden. Wanneer je de sms'jes vlak echter elkaar ontvangt dan is dat omdat je op het moment bezig was met het mobiele internet. Zonder een actieve internet verbinding kunnen wij natuurlijk ook geen extra kosten in rekening brengen en of überhaupt verbruik registreren. Hoe laat en wanneer je de sms'jes verstuurd hangt wederom af hoe je het internet verbruikt. Bij wijze van spreken kon je de 80% sms ook een week eerder hebben ontvangen en de 100% sms pas vandaag. 

@Fintelman Zoals meerdere keren aangegeven ligt de oorzaak van dit probleem toch echt in de instellingen van jouw toestel en niet aan de kant van een provider. Wij leveren immers enkel het internet, hoe het internet wordt gebruikt wordt eigenlijk bepaald door het toestel. Vandaar dat wij ook het advies geven om de instellingen te controleren. Zo kan bijvoorbeeld een simpele instelling van wifi-assistentie/snelle netwerkwissel aanstaan op je toestel die ervoor zorgt dat jouw toestel geen verbinding maakt met de wifi bij jou thuis. Vaak hebben de meeste toestellen zowel WiFi en mobiel internet beiden aan staan dit kan dan met elkaar overschakelen. Je kan dan ook het beste een van de verbindingen uitschakelen om dit soort gevallen te voorkomen. 


@Cossee Helaas kan ik niet bevestigen en of je daadwerkelijk 737MB hebt verbruikt aan één telefoongesprek via WhatsApp, want nogmaals wij mogen niet bijhouden wat je met het internet doet. Wij registreren jouw verbruik aan de hand van het aantal MB's en niet het aantal minuten.  Zo kan dit totaal pakketje ook zijn van verbruik waar je niet direct aan denkt is bijvoorbeeld het binnenhalen van updates van apps op de achtergrond, of het installeren van software-updates. Het is dus altijd mogelijk dat er een datasessie wordt opgestart indien jouw mobiele gegevens aan staat. Er lopen allerlei processen op de achtergrond waar ook dataverbruik bij komt kijken. Hier hoef je niet per se iets voor te doen op het toestel. Indien jullie meer controle willen hebben op het verbruik dan is het verstandig om een derde app te downloaden vanuit de Playstore/App hier wordt er app bijgehouden wat het nou er precies wordt verbruik zo heb je in meer inzage op welke applicaties groot verbruikers zijn. 
 

Als laatste tip raad ik jullie graag aan om via Mijn Simpel het Plafond in te stellen. Wanneer je het abonnement gelijktijdig instelt met de abonnementskosten die je maandelijks betaald dan stopt het internet wanneer de bundel op. Zo voorkom je buitenbundelkosten en of je niet op de sms'jes te letten. Je bepaald dan zelf en of je eventueel wat extra internet bijkoopt of niet. 

Hopende heb ik jullie hiermee toch nog verder over kunnen informeren. 

Groet, Noor 
Simpel
 

Zie onze Facebook pagina en word lid 😊😊😊

Reageer