Beantwoord

MB raken op zonder dat mobiele data aan staat


Badge

Hoe kan het dat de MB’s op raken, zonder dat mijn mobiele data aan staat? Mijn wifi staat gewoon aan, dus mijn mobiel kan gebruik maken van wifi, toch wordt er data afgeschreven.

icon

Beste antwoord door Mila 30 June 2021, 15:43

Bekijk origineel

15 reacties

Ik heb hetzelfde probleem. Gisteren was ik aan het werk en staat de WiFi altijd aan en toch is er 3000 MB afgeschreven waardoor ik over mijn limiet zit en opeens veel geld moet bijleggen. Dus ik hoop dat ik ook een antwoord kan krijgen. 

Reputatie 2
Badge +8

Goedemiddag @Jacoba en @Silke Walrave,

Welkom op onze community!

Balen dat er zoveel MB's zijn verbruikt zonder jullie weten. In deze topic legt medegebruiker Snowboard uit hoe dat kan en geeft hij ook enkele tips om dit in de toekomst te voorkomen. Ook in deze topic wordt het een en ander uitgelegd betreft het verbruik.

Mochten jullie vooralsnog vragen hebben, zijn jullie altijd welkom om contact op te nemen met de klantenservice. 

Groet,

Mila 

 

Hier exact hetzelfde probleem. Mijn zoon heeft mobiele data compleet uit staan. Geen WiFi en toch kan er blijkbaar data verdwijnen met nu een extra rekening van €50,-.

graag duidelijke toelichting geven aangezien vorige toelichting niet volstaat. 
Als mobiele data volledig uit staat mag er geen data afgeschreven kunnen worden!

graag telefonisch contact?

stephan

 

 

 

Reputatie 4
Badge +8

Hier exact hetzelfde probleem. Mijn zoon heeft mobiele data compleet uit staan. Geen WiFi en toch kan er blijkbaar data verdwijnen met nu een extra rekening van €50,-.

graag duidelijke toelichting geven aangezien vorige toelichting niet volstaat. 
Als mobiele data volledig uit staat mag er geen data afgeschreven kunnen worden!

graag telefonisch contact?

stephan

 

 

 

Hi @Stephan de Jong,

Indien de mobiele data uitstaat, is het inderdaad niet mogelijk dat er MB's worden verbruikt. Alles wat wij op het netwerk registreren en wat daarna op de verbruiksspecificatie verschijnt, komt voort uit de gegevens die de simkaart doorstuurt. Let er bij het vergelijken van de gegevens wel op dat de tijden die je bij specificatie van de huidige bundelperiode ziet staan, starttijden zijn. Op dat moment is een datasessie gestart, echter kan zo’n sessie uren duren. Al het gebruik gedurende die uren komt bij de starttijd te staan. Op de definitieve verbruiksspecificatie staat uiteindelijk ook de eindtijd van een datasessie.

Hoewel het zeer begrijpelijk is dat je een specifieke reden wilt weten, kan ik je die niet geven. Wij kunnen namelijk niet exact inzien wat er op de telefoon speelt of waar de MB's aan verbruikt zijn. Vanwege privacyregelingen zijn dergelijke verbruiksgegevens niet inzichtelijk. Ik raad je aan om op het toestel zelf te kijken of daar een datamanager op ingesteld staat. Een datamanager houdt bij wanneer er MB's verbruikt zijn en bovenal waaraan, dat geeft meer inzicht in het verbruik en de oorzaak.

Groetjes,

Phil

Excuses, mijn zoon heeft toch op mobiele data aangezet op sommige momenten.

Reputatie 2
Badge +8

Kan gebeuren, @Stephan de Jong. Bedankt voor het doorgeven!

Ik raad je vooralsnog aan om een plafond in te stellen. Zo bescherm je je tegen ongewenste hoge kosten! 

Groet,

Mila 

Bij mij ook. Opeens internetverbruik op mijn factuur, terwijl ik niks anders heb gedaan dan normaal, alles op WiFi thuis. En opeens worden er kosten berekend. Niet ok dit.

Hi @Aleid van den Oever

Balen van het hoge verbruik. 

Het is mogelijk dat het Wi-Fi signaal op dit moment verzwakt is geweest, waardoor het toestel is overgegaan op het 4G netwerk. Om dit te voorkomen raad ik je aan om de Wi-Fi assistentie uit te schakelen via de instellingen van je toestel. Heb je de instellingen van je toestel overigens ook al nagekeken? Hier kan je namelijk inzien welke apps de meeste MB’s verbruiken, misschien dat dit iets meer duidelijkheid geeft. 

Op deze pagina wordt meer informatie gegeven over wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn van het hoge verbruik en hoe je dit voor de volgende keer kan beperken. 

Groet, 

Lisa

Dank je, Lisa

 

Dit miste ik bij de medewerkster aan de telefoon.

Ik heb veel apps verwijderd of uitgeschakeld.

Maar ik kon nog meer doen met mijn instellingen.

 

Hoe blokkeer ik trouwens internet op mijn telefoon?

 

Groet Aleid

Reputatie 6

Hallo @Aleid van den Oever 

Dat kan op 2 manieren. Via jouw Mijn Simpel, ik meen simkaart en instellingen. Internet is dan uitgeschakeld op netwerk basis. 

Op de telefoon door bijvoorbeeld op het beginscherm naar beneden te scrollen en mobiele gegevens uitzetten.

Trouwens wat voor telefoon heb je merk en type? 

Oh, dat op Mijn Simpel had ik nog niet gezien.

Ik heb een Samsung A 40

 

Groet

 

Aleid

Op

Hallo @Aleid van den Oever 

Dat kan op 2 manieren. Via jouw Mijn Simpel, ik meen simkaart en instellingen. Internet is dan uitgeschakeld op netwerk basis. 

Op de telefoon door bijvoorbeeld op het beginscherm naar beneden te scrollen en mobiele gegevens uitzetten.

Trouwens wat voor telefoon heb je merk en type? 

Op welk beginscherm van de telefoon bedoel je?

Reputatie 6

Via het beginscherm bijvoorbeeld scroll je van boven naar beneden. Vervolgens trek, scroll je hetgeen wat dan verschijnt verder naar beneden. Je hebt dan een snelmenu. Je zet dan mobiele gegevens uit zoals op de afbeelding te zien is. 

En anders ga je naar instellingen, verbindingen, gegevensgebruik en daar zet je mobiele gegevens uit. 

Duidelijk. Dank. Volgens mij heb ik nu ongeveer alles uitgezet. 🙂

Dan 

Duidelijk. Dank. Volgens mij heb ik nu ongeveer alles uitgezet. 🙂

 

Denk er aan dat er ook apps op de "achtergrond" gebruik maken van internet ookal is MOBIELE DATA UITGESCHAKELD !!

Dit moet (meestal) bij elke app apart ingesteld worden.

 

heb deze uitleg hier nergens gezien. Misschien op andere pagina?

Reageer