Skip to main content
Antwoord

Welke maatregelen heeft Simpel momenteel om SIM card swapping tegen te gaan?

• July 12, 2025
  • 2 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Graag wil ik weten welke maatregelen simpel momenteel heeft om SIM card swapping tegen te gaan.

Aangezien met deze vorm van criminalteit je anno 2025 toegang kunt krijgen tot de meest gevoelige systemen (digid, banktoegang enz) met 2FA via sms.

Om die reden zou SIM card swapping niet eenvoudig gemaakt moeten worden en moeten er meerdere veiligheidschecks ingebouwd worden in het systeem. En een verplichte wachttijd van enkele dagen voordat een nieuwe SIM aangevraagd kan worden zodat de eigenaar van de SIM tijd heeft om in te grijpen als hij deze niet zelf heeft aangevraagd.

Dus wat doet simpel hier tegen en staan er nog extra plannen op de agenda voor extra beveiliging?

Beste antwoord door Sevn

Hi ​@MichelHvdG,

Goed dat je dit aankaart! We begrijpen heel goed dat SIM-swapping een groot veiligheidsrisico kan zijn, zeker nu steeds meer gevoelige gegevens met sms-verificatie beveiligd zijn.

Bij Simpel nemen we deze vorm van fraude serieus. Op dit moment hebben we al een aantal maatregelen om SIM-swapping tegen te gaan:
✅ Het aanvragen van een nieuwe simkaart kan alleen door de geregistreerde contracthouder.
✅ Er wordt altijd gecontroleerd op identiteit, bijvoorbeeld met een inlog in Mijn Simpel en persoonlijke gegevens.
✅ Bij twijfel of verdachte situaties kan er gevraagd worden om extra bewijs, zoals een kopie van een identiteitsbewijs.

Daarnaast kijken we continu of we extra beveiligingsstappen kunnen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan aanvullende ID-checks of extra meldingen per e-mail of sms zodat je direct op de hoogte bent als er iets verandert. Een vaste wachttijd is er nu nog niet, maar we snappen je punt en nemen suggesties als deze mee in de verdere verbetering van onze beveiliging.

Wil je er zeker van zijn dat jouw gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn? Dan adviseren we altijd een sterk wachtwoord te gebruiken voor Mijn Simpel, dit regelmatig te wijzigen en nooit inloggegevens te delen met anderen.

Meer info vind je ook op onze klantenservicepagina: SIM-swapping voorkomen

Bedankt dat je dit hier deelt. Samen blijven we alert! 🚦🔒

Groet,
Bryan

2 reacties

Sevn
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 14, 2025

Hi ​@MichelHvdG,

Goed dat je dit aankaart! We begrijpen heel goed dat SIM-swapping een groot veiligheidsrisico kan zijn, zeker nu steeds meer gevoelige gegevens met sms-verificatie beveiligd zijn.

Bij Simpel nemen we deze vorm van fraude serieus. Op dit moment hebben we al een aantal maatregelen om SIM-swapping tegen te gaan:
✅ Het aanvragen van een nieuwe simkaart kan alleen door de geregistreerde contracthouder.
✅ Er wordt altijd gecontroleerd op identiteit, bijvoorbeeld met een inlog in Mijn Simpel en persoonlijke gegevens.
✅ Bij twijfel of verdachte situaties kan er gevraagd worden om extra bewijs, zoals een kopie van een identiteitsbewijs.

Daarnaast kijken we continu of we extra beveiligingsstappen kunnen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan aanvullende ID-checks of extra meldingen per e-mail of sms zodat je direct op de hoogte bent als er iets verandert. Een vaste wachttijd is er nu nog niet, maar we snappen je punt en nemen suggesties als deze mee in de verdere verbetering van onze beveiliging.

Wil je er zeker van zijn dat jouw gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn? Dan adviseren we altijd een sterk wachtwoord te gebruiken voor Mijn Simpel, dit regelmatig te wijzigen en nooit inloggegevens te delen met anderen.

Meer info vind je ook op onze klantenservicepagina: SIM-swapping voorkomen

Bedankt dat je dit hier deelt. Samen blijven we alert! 🚦🔒

Groet,
Bryan

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Lezer
  • July 20, 2025

Bedankt voor de toelichting Bryan, goed om te lezen dat het aandacht heeft en er maatregelen zijn al om dit te voorkomen :)