Skip to main content
Hoe kan ik die welkomst smsjes (Welkom in ... ) uitschakelen ? Ik weet dat dit op T-Mobile wel kan.

Ik zit regelmatig in het buitenland en ontvang te vaak zo'n welkomst sms. Dit ervaar ik als storend.

Hoe kan ik dit uit laten schakelen ?

Hi,
Goed dat je dit vraagt!

Wij kunnen dit bericht  niet voor jou uitschakelen omdat het vanuit onze kant verplicht is onze klanten te informeren over deze kosten wanneer deze van toepassing zijn.

Wellicht dat je wel in je toestel instellingen berichten kan blokkeren.
Dan houden wij ons nog aan onze verplichting maar merk jij niet dat je een bericht van ons krijgt. ;)

Groeten, Robert


Oké. Ik kan alleen blokkeren op telefoonnummer.

Vanaf welk telefoonnummer worden de berichten verstuurd want dan kan ik dart nummer blokkeren.
Dit probleem ervaar ik ook, vanwege mijn werk krijg ik er er ook soms meerdere per dag.

Het Simpel Antwoord lijkt me, op zijn zachhts gezegd, flauwekul.

Via KPN kan je het uitzetten met een SIMPEL SMS-berichtje "info uit"

T-Mobile doet er ook niet moeilijk om.

Waarom kan Simpel hier ook niet SIMPEL in zijn?
Hallo,



Wat leuk dat je actief bent op onze community!



Zie hierboven ook het antwoord van mijn collega Robert. Wij zijn verplicht om je de kosten kenbaar te maken.



Groet,



Youp
Beste Youp,



Zoals ik als zei in mijn vorige reactie: FLAUWEKUL!

Daar zijn echt wel andere oplossingen voor!
Beste J.S.



Je vergelijkt appels met peren.
SIMPEL-1: Zet je telefoon uit in de auto. Wel zo veilig.

SIMPEL-2: Ik was eerst bij T-Mobile; daar kon ik het niet zelf uitzetten, maar na een telefoontje deden zij dat voor mij. Nooit meer last van gehad daarna.

SIMPEL-3: Maak mij duidelijk waaruit blijkt dat je als provider verplicht bent dit soort SMS-jes te sturen. Welk Nationaal, Europees of Amerikaans document verplicht Simpel daartoe? Die tekst wil ik graag eens lezen en aanvechten.

SIMPEL-4: Geef de klant de mogelijkheid om van dit soort hinderlijke berichten verlost te raken.

SIMPEL-5: Waarom kreeg ik die berichten van Simpel van dec 2018-mei 2019 nooit, en vanaf vorige week iedere keer bij grensoverschrijdend rijgedrag? Ik reis al jarenlang voortdurend door heel Europa.


SIMPEL-3: Maak mij duidelijk waaruit blijkt dat je als provider verplicht bent dit soort SMS-jes te sturen. Welk Nationaal, Europees of Amerikaans document verplicht Simpel daartoe? Die tekst wil ik graag eens lezen en aanvechten.


https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/06/30/beantwoording-kamervragen-over-roaming-en-internationaal-bellen



Telecombedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over

eventuele beperkingen ten aanzien van het roam-like-at-home principe in hun

contract. Daarnaast moeten zij de klant hierover informeren iedere keer dat hij de

grens passeert (per sms of e-mail), tenzij de klant heeft verzocht dat niet meer te

doen.


SIMPEL-3: Maak mij duidelijk waaruit blijkt dat je als provider verplicht bent dit soort SMS-jes te sturen. Welk Nationaal, Europees of Amerikaans document verplicht Simpel daartoe? Die tekst wil ik graag eens lezen en aanvechten.https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/06/30/beantwoording-kamervragen-over-roaming-en-internationaal-bellen



Telecombedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over

eventuele beperkingen ten aanzien van het roam-like-at-home principe in hun

contract. Daarnaast moeten zij de klant hierover informeren iedere keer dat hij de

grens passeert (per sms of e-mail), tenzij de klant heeft verzocht dat niet meer tedoen.




Dan verzoek ik Simpel bij dezen dat niet meer te doen bij elk grensoverschrijdend reisgedrag. Het belemmert mij in de uitvoering van mijn rijtaak.
Dat begrijp ik.



Houdt je er wel rekening mee dat wanneer je bijvoorbeeld een boottocht maakt van het ene zone 1 land naar een ander zone 1 land dit onder zone 4 valt? Dat valt niet onder je rijtaak.

En als voorbeeld je bent op een Grieks eiland maar je hebt verbinding met een Turkse mast.



Beiden valt niet onder de EU roaming regels.
Ik heb watervrees en Griekenland/Turkije vallen niet onder mijn reisregio. Dus van mij mag het stoppen. Graag zelfs.
Hoi! Het klopt dat wij de berichten niet kunnen uitzetten, we zijn namelijk verplicht deze te sturen. In het topic zijn al veel goede tips gegeven, ik wil deze graag nog toevoegen:



In de telefoon staat de netwerkverbinding standaard op automatisch. Dit houdt in dat de telefoon automatisch verbinding maakt, wat in het grensgebied kan betekenen met een netwerk van over de grens. Je kan in de instellingen van jouw telefoon de netwerkinstellingen van automatisch naar handmatig zetten.



Waar exact in de instellingen verschilt per merk en model telefoon, daarvoor kan je de handleiding of onze toestelhulp raadplegen
Dank. Het vervelende van de Simpel-toestelhulp is dat mijn Samsung J6+ er niet bij staat, maar met wat gepuzzel vind ik het wel.

Ik heb me al vaker beklaagd over die ongewenste sms-jes en ik ben niet de enige, zo te zien.

Het door Simpel gegeven antwoord dat de aanbieder daartoe wettelijk is verplicht, is (deels) onjuist. De geldende wetstekst luidt: “Telecombedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over eventuele beperkingen ten aanzien van het roam-like-at-home principe in hun contract. Daarnaast moeten zij de klant hierover informeren iedere keer dat hij de grens passeert (per sms of e-mail), tenzij de klant heeft verzocht dat niet meer te doen.

Recente navraag bij EZ leverde me vandaag, 4 februari 2020, het volgende antwoord op: “Geachte heer / mevrouw, U stelde de vraag of de door u geciteerde tekst nog steeds van toepassing is. Dit is inderdaad het geval. De huidige regels kunt u vinden onder artikel 14 van de verordening die op de volgende site is te vinden: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:02012R0531-20170615. De telecomaanbieder is inderdaad verplicht om bij elk bericht een klant de mogelijkheid te bieden om kosteloos dit te beëindigen en op eenvoudige wijze mee te delen dat hij dus geen gebruik wenst te maken van de automatische berichtendienst. Hoe deze sms-dienst te beëindigen zou derhalve in de sms moeten staan. Met vriendelijke groeten, Robert Barker”.

Het is dus simpel: ik wil de ontvangst van deze sms-jes pe direct stopzetten.

 


Ik heb me al vaker beklaagd over die ongewenste sms-jes en ik ben niet de enige, zo te zien.

Het door Simpel gegeven antwoord dat de aanbieder daartoe wettelijk is verplicht, is (deels) onjuist. De geldende wetstekst luidt: “Telecombedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over eventuele beperkingen ten aanzien van het roam-like-at-home principe in hun contract. Daarnaast moeten zij de klant hierover informeren iedere keer dat hij de grens passeert (per sms of e-mail), tenzij de klant heeft verzocht dat niet meer te doen.

Recente navraag bij EZ leverde me vandaag, 4 februari 2020, het volgende antwoord op: “Geachte heer / mevrouw, U stelde de vraag of de door u geciteerde tekst nog steeds van toepassing is. Dit is inderdaad het geval. De huidige regels kunt u vinden onder artikel 14 van de verordening die op de volgende site is te vinden: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:02012R0531-20170615. De telecomaanbieder is inderdaad verplicht om bij elk bericht een klant de mogelijkheid te bieden om kosteloos dit te beëindigen en op eenvoudige wijze mee te delen dat hij dus geen gebruik wenst te maken van de automatische berichtendienst. Hoe deze sms-dienst te beëindigen zou derhalve in de sms moeten staan. Met vriendelijke groeten, Robert Barker”.

Het is dus simpel: ik wil de ontvangst van deze sms-jes pe direct stopzetten.

 

Hi, 
Top dat je nog even reageert, We hebben dit onderwerp intern uitgezet, zodra ik meer kan vertellen dan laat ik het weten.


Groetjes,

Ilan


Fijn! Ik zou er graag vanaf willen namelijk


Ik kan in mijn GSM de SMSje uitzetten, na het herstarten van de GSM staat het weer aan.


@Hans B dat lukt mij helaas niet op mijn iPhone omdat er geen nummer wordt meegestuurd. 
 

Rijnste onzin dat simpel blijft beweren dat het bij wet verplicht is. Bij alle andere providers kan het namelijk wel. 


@ibvanhemert Ik heb het wel over alle SMSjes uitzetten als dat geen probleem is

 


@Hans B  alle smsjes uitzetten is weer teveel van het goede.;)


Ik ben regelmatig in Duitsland en minimaal 2 dagen p/w in Brussel voor het werk. Ik krijg die SMS’s ongeveer in 50% van de tijd, ongeacht de provider of het telefoontype. Lijkt wel of er een time-out van enkele dagen op zit.

Persoonlijk heb ik er niet zo’n moeite mee. Ik doe niks met SMS en heb het SMS-geluid uit staan, dus ik heb er niet echt last van.


Op 4 februari heb ik in dit topic gemeld: “Recente navraag bij EZ leverde me vandaag, 4 februari 2020, het volgende antwoord op: “Geachte heer / mevrouw, U stelde de vraag of de door u geciteerde tekst nog steeds van toepassing is. Dit is inderdaad het geval. De huidige regels kunt u vinden onder artikel 14 van de verordening die op de volgende site is te vinden: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:02012R0531-20170615. De telecomaanbieder is inderdaad verplicht om bij elk bericht een klant de mogelijkheid te bieden om kosteloos dit te beëindigen en op eenvoudige wijze mee te delen dat hij dus geen gebruik wenst te maken van de automatische berichtendienst. Hoe deze sms-dienst te beëindigen zou derhalve in de sms moeten staan. Met vriendelijke groeten, Robert Barker”.Het is dus simpel: ik wil de ontvangst van deze sms-jes pe direct stopzetten.

Nu, op 2 maart krijg ik die nonsens-sms-jes “welkom in Frankrijk” nog steeds binnen, zoals vandaag, terwijl ik al 2 weken non stop in Frankrijk zit.

Ondanks toezeggingen blijkr Simpel het onwettige lek nog niet dicht te hebben. Niet zo simpel dus.


Artikel 14:

Om roamende klanten attent te maken op het feit dat zij roamingkosten zullen moeten betalen wanneer hij een oproep initieert of ontvangt of wanneer hij een sms-bericht verzendt, verstrekt elke roamingaanbieder, behalve wanneer de klant hem heeft laten weten dat hij deze dienst niet wenst te gebruiken, aan de klant, zodra deze een andere lidstaat dan die van zijn binnenlandse aanbieder binnengaat (...)

 

@Robert deze vraag staat als beantwoord genoteerd, maar is dat feitelijk niet. Volgens Europese wetgeving zou Simpel zijn klanten een optie moeten bieden om deze SMS-notificatie uit te zetten.


Als het in het Nederlands niet werkt (op 12 maart kreeg ik er weer drie achter elkaar - levensgevaarlijk als je onderweg bent en alarmberichten uit de familie verwacht), dan maar in het Engels de tekst van de eerder vermelde EUR-LEX, art.14:

Article 14

Transparency of retail charges for roaming calls and SMS messages

1.   To alert roaming customers to the fact that they will be subject to roaming charges when making or receiving a call or when sending an SMS message, each roaming provider shall, except when the customer has notified the roaming provider that he does not require this service, provide the customer, automatically by means of a Message Service, without undue delay and free of charge, when he enters a Member State other than that of his domestic provider, with basic personalised pricing information on the roaming charges (including VAT) that apply to the making and receiving of calls and to the sending of SMS messages by that customer in the visited Member State.

On the occasion of each message, a customer shall have the opportunity to give notice to the roaming provider, free of charge and in an easy manner, that he does not require the automatic Message Service. A customer who has given notice that he does not require the automatic Message Service shall have the right at any time and free of charge to require the roaming provider to provide the service again.

Is het een idee een vergoeding te vragen of af te dwingen van € 250,00 (de gemiddelde boete voor telefoongebruik in de auto) voor elke ongewenste en wettelijk niet-toelaatbare SMS van bedoeld type, aangezien ik zowel telefonisch als op dit forum al gedurende 9 maanden meermaals heb aangegeven dit soort ‘service’ hinderlijk, gevaarlijk en volstrekt ongewenst te vinden, zonder daarop een passend antwoord te krijgen?


@ljml46 ik denk dat je hier een roepende in de woestijn bent. Op dit forum komen vooral klanten en Simpel-medewerkers die bijna geen mandaat hebben. Ik denk dat je echt een aangetekende schriftelijke klacht moet indienen, voorzien van de wettelijke referenties en wellicht informatie inwinnen bij een jurist, als het je dat geld en inspanning waard is. Maar zolang jij de enige bent die klaagt op dit hobby-forum, moet je niet verwachten dat er veel gebeurt...


Reageer