Beantwoord

ik zou naar het buitenland hebben gebeld, maar dat is niet gebeurd


Op de factuur van april zie ik op 22 en 30 april een aantal oproepen naar het buitenland die ik niet herken. Ik herkende de oproepen al niet, toen ik door mijn - uitgaande en inkomende gesprekken - scrolde kon ik de nummers die in de factuur staan niet vinden. Wat me wel bijstaat is dat ik de afgelopen maand een aantal keer gebeld ben met een onbekend nummer en ik vervolgens steeds een piep hoorde, heel vaag. Is het te achterhalen wat hier mogelijk fout gegaan is? 

icon

Beste antwoord door Houscouss 7 May 2020, 10:30

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @ADahman001,

Welkom op onze Community!

Vermoedelijk gaat het hier om Wangiri-fraude wat wel vervelend is uiteraard. Wij kunnen echter niet achterhalen wat er precies fout is gegaan, maar wanneer op de factuurspecificatie een telefoonnummer staat, dan gaat dit in ieder geval om een uitgaande oproep. De binnenkomende oproepen staan niet vermeld op de factuurspecificatie mits je het gesprek uiteraard niet in het buitenland (zone 2, 3 of 4) ontvangt waar dit kosten met zich meebrengt. Wellicht dat je per ongeluk hebt teruggebeld naar zo'n nummer waarvan je een oproep hebt gemist. Het advies is in ieder geval om niet terug te bellen naar een onbekend buitenlands nummer en deze ook te blokkeren op je toestel. (Apple / Android / Microsoft)

Groetjes,

Houssam

Beste Houssam, Bedankt voor de reactie. Ik weet zeker dat ik niet teruggebeld heb. Zoals ik eerder schreef, staan de nummers niet in mijn uitgaande lijst van de afgelopen maand. Deze wis is bewust niet. Ook zijn die nummers niet van bekenden van mij. 

Reputatie 2
Badge +7

Het feit dat het staat gespecificeerd betekent dus wel dat er een uitgaande oproep heeft plaatsgevonden, er is in geen geval sprake van een opgemaakte spookfactuur. De verkeersgegevens worden automatisch geregistreerd op je simkaart en de factuur wordt opgesteld aan de hand van deze verkeersgegevens. Het is aan deze kant dan ook niet te verklaren wie/wat heeft uitgebeld, maar dat er vanaf jouw simkaart is gebeld staat vast.

Wellicht kan je ook nog een eventuele doorschakeling controleren op je toestel door de instellingen te checken. Een actieve doorschakeling op je simkaart is ook een mogelijkheid. Toets *#21# op je toestel in en vervolgens druk je op de beltoets, je hoort in dat geval een melding of er een doorschakeling actief is.

Groetjes,

Houssam

Op 4 Mei zou ik naar het buitenland hebben gebeld, maar in werkelijkheid

heb ik mijn zus gebeld in Lopik. Het telefoonnummer is correct behalve dat

er een 2 voor staat. Niet om de kosten 1.27 euro maar wat er fout is gegaan

zou ik graag willen weten.

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Eite,

Ook welkom op onze Community!

Aah dat is behoorlijk balen, dan is het nummer waar je naar hebt gebeld als het ik het goed begrijp beginnend met (+ / 00)20348… In dat geval heb je namelijk per ongeluk een Egyptisch nummer gedraaid doordat het netnummer met een 2 ervoor is gewijzigd. Gelukkig was het geen broekzakgesprek en is het gebleven bij één minuut. Het bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer valt altijd buiten de bundel, ongeacht naar welk buitenlands nummer je belt.

Groetjes,

Houssam

Badge

Hoe blokker ik bellen naar buitenlandse nummers?

Reputatie 4
Badge +8

Hi @adheimar,

Op sommige toestellen kan je dat zelf instellen dus ik raad je aan om na te gaan of en hoe dat kan in het geval van jouw toestel. Wij hebben ook de mogelijkheid om het bellen naar het buitenland uit te schakelen op je simkaart. Indien je graag wenst dat wij dat voor je aanpassen raad ik je aan om, bij voorkeur telefonisch, contact met ons op te nemen.

Groetjes,

Phil

Buitenland kosten (1,27 p/m) voor anoniem (#31# voor het 06-nummer) bellen binnen Nederland, is dat correct? Ik belde namelijk met het ene Nederlandse Simpel nummer naar het andere (die voor mijn zoontje), en probeerde anoniem bellen uit. Maar nu komt het op de factuur als naar het buitenland bellen, terwijl dat echt niet is gebeurd. Het staat ook enigszins vreemd op de factuur als +621etc.
Lijkt mij niet correct.

 

Reputatie 2
Badge +8

Goedemiddag @Marcel Koppenberg,

Wat vervelend dat er kosten in rekening zijn gebracht voor dat telefoontje!

Zo te zien, lijkt het alsof je de code niet goed hebt ingetoetst waardoor er een landcode is gebruikt en daarvoor de kosten in rekening zijn gebracht. Omdat ik via deze weg geen inzage heb in jouw gegevens, wil ik je vragen om contact op te nemen met onze klantenservice zodat ze met je mee kunnen kijken.

Groet,

Mila

Goedemiddag @Marcel Koppenberg,

Wat vervelend dat er kosten in rekening zijn gebracht voor dat telefoontje!

Zo te zien, lijkt het alsof je de code niet goed hebt ingetoetst waardoor er een landcode is gebruikt en daarvoor de kosten in rekening zijn gebracht. Omdat ik via deze weg geen inzage heb in jouw gegevens, wil ik je vragen om contact op te nemen met onze klantenservice zodat ze met je mee kunnen kijken.

Groet,

Mila

Dank je Mila, voor het antwoord.
Opgevolgd, maar zij beweren dat ik het zelf fout gedaan heb ondanks wij 100% zeker weten dat dit juist was ingetypt. Het is overduidelijk een fout bij Simpel's registratie ons inziens. Hopelijk pakken jullie technische mensen dit op want gebeurt het bij ons, kan het ook bij anderen gebeuren met veel meer financiële consequenties.

 

Hi @Marcel Koppenberg

Bedankt voor je reactie! 

Heb je al contact opgenomen met de klantenservice? 
Aan de hand van je persoonsgegevens kunnen wij dan met je meekijken. 

Wij zien je telefoontje graag tegemoet! 

Groet, 

Lisa

Ja, dat had ik. Ze kwamen helaas niet verder dan ontkennen

 

Reageer